Een coronabewijs is een negatieve testuitslag óf een vaccinatiebewijs óf een bewijs dat iemand hersteld is van corona. Een coronabewijs opvragen kan via de volgende routes:
Hoofdroute : digitaal via CoronaCheck-app, met DigiD en smartphone
Zelf printen: via de website CoronaCheck.nl/print, met DigiD
Telefonisch aanvragen, fysiek thuisgestuurd krijgen: via de telefoon 0800-1421 (optie 1 kiezen). Dan kom je in een automatisch proces terecht van aanvragen, en zou je er in een minuut doorheen moeten kunnen lopen. Je hebt dan de postcode en BSN van de klant nodig.
Aanvragen per formulier: aanvraagformulier verkrijgbaar bij gemeente, bibliotheek, etc. te sturen naar antwoordnummer <> Let op: dit is geen gewenste route, maar een laatste mogelijkheid. De aanvraag kan 5 dagen duren en bij drukte oplopen.
Met route 1 en 2 heeft de persoon direct zijn coronabewijs.
Voor gebruik in Nederland moet iemand minimaal 2 weken geleden gevaccineerd zijn, maximaal 180 dagen en minimaal 11 dagen geleden positief getest zijn of een testuitslag hebben die niet ouder is dan 24 uur.
CoronaCheck haalt vaccinatiegegevens op uit de systemen van het RIVM en de GGD. Als er geen gegevens zijn gedeeld met het RIVM en er niet door de GGD geprikt is, dan dient de persoon contact op te nemen met de zorgverlener die geprikt heeft. Deze kan een papieren coronabewijs uitprinten.
Aanvragen via de telefoon
Indien de persoon geen DigiD heeft en deze op korte termijn ook niet heeft kan het coronabewijs telefonisch worden aangevraagd met behulp van het BSN. Het papieren coronabewijs wordt dan toegestuurd. Dit kan 5 dagen duren. (zie route 3).
Om het coronabewijs telefonisch aan te vragen is het BSN en de postcode nodig van de gemeente waar de persoon is ingeschreven. We sturen de coronabewijzen alleen naar een bij de overheid bekend adres om te voorkomen dat iemand anders uw coronabewijzen kan onderscheppen.
Aanvragen via de telefoon is een volledig geautomatiseerd proces en het is van belang onderstaande instructie exact te volgen om zo niet in de ‘digitale wachtrij’ te belanden. De digitale wachtrij kan bij drukte aanzienlijk oplopen. Dit nummer is 24/7 beschikbaar.
Op weekdagen tussen 8:30 en 17u kan vanuit het voice respons systeem ook een medewerker worden benaderd als de beller niet overweg kan met een voice response systeem. Letwel dat er vaak een aanzienlijke digitale wachtrij is.
U belt 0800 – 1421. Dit is de CoronaCheck helpdesk.
Kies direct optie 1 ‘Wilt u een papieren bewijs en heeft u geen DigiD, smartphone of printer, kies 1..’U wordt nu doorverbonden met de printhelpdesk. Houd uw BSN en postcode bij de hand zodat u uw bewijs makkelijk kunt aanvragen.
Toets optie 1. 4.
Toets uw BSN in
Als correct toets 1
Toets uw viercijferige postcode in (van de gemeente waarin u bent ingeschreven)
Als correct toets 1 Indien telefonisch aanvragen niet lukt is het uiterste scenario om het coronabewijs met een formulier per post aan te vragen.
Vul het antwoordformulier in en stuurStuur dit formulier op naar het onderstaand adres:
Ministerie van VWS
Antwoordnummer 4155
6400 VC Heerlen
U hoeft geen postzegel te plakken. U krijgt uw coronabewijs per post opgestuurd. Dit duurt minimaal 5 werkdagen nadat we uw formulier hebben ontvangen.
Een goed alternatief voor het formulier is echter het 0800-1421 nummer van de helpdesk (geen wachtrij want het is geautomatiseerd). Via dit telefoonnummer kun je voor de klant, met behulp van diens BSN-nummer en postcode, binnen een minuut een coronabewijs aanvragen. Dit bewijs krijgen mensen dan binnen enkele dagen thuisgestuurd, dus het gaat ook nog sneller dan het invullen en opsturen van een formulier.